Friday, 23 December 2011

32. Final sudah hampir

Bismillahirrahmanirrahim...syukur pada detik ini, sudah tiba penghujung tahun. bagi adik2 yang masih bersekolah, diucapkan selamat kembali ke sekolah dengan semngat yang baru.. tapi buat akak-akak dan abang-abang yang sudah melepasi alam persekolahan, diucapkan selamat bertungkus-lumus dalam berjuang di medan perang tak lama lagi.. masing2 akan sibuk dengan peperiksaan dan mungkin masa menjadi akan menjadi sasaran utama bagi pelajar2 universiti terutamanya,

hal ini kerana, kesuntukan masa untuk di urus terkadang menjadikan kita tension.. sebb suka buat kerja last2 minute.... masyAllah. moga kita semua terhindar drpada semua itu..

apa2 pun SELAMAT BERJUANG SAHABATKU!!





Pesanan buat sahabat2 dan juga diri ini....:





Masa nak menanti kehadiran risikan exam, kena rajin2 bersiap sedia, jangan down dengan result2 yang lepas..... cuba tersenyum dan think positive, yakin Allah bantu....








Dan jangan terlalu tertekan bila tak dapat capai target nak stdy subjek apa pada hari ini (walaupun diakui kadang2 tertekan +_+)  baca doa TERANG HATI-mohon di lapangkan dada dan fikiran. jangan pernah anggao stdy itu boring.... itu konsep yang kurang elok...!

Pesanan ummi ana: Tarik nafas, selawat serta baca ayat kerusi, terang hati dan alFatihah... kemudian tarik nafas, tahan beberapa saat, sambil tu selawat kemudia baru lepaskan...ok? ^_^




 Lepas tu cuba cari mood semula dengan mengingati semjula kejayaan2 yang pernah kita lalui sehingga kita mampu untuk berjaya hari ini.. takkan disebbkan tak ada mood nak stdy kita nak hancurkan menara kejayaan kita yang kita cuba bina sejak kecil lagi.. kan? try to think it when you under stress!! (me tooo!)






Jangan stdy last2 minutes... tapi kadang2 kalau itu yang membantu, silakan. tapi tak elok untuk kesihatan kalau sering buat macam tu,,, cuba elakkan,.,, nnt jadi macm tuu....----->



SO atur masa anda sebaiknya... jangan buang masa.. kalau rasa2 stress to cpt2 pergi ambil WUDU' dan SOLAT SUNAT...kalau stress juga ambil nota cinta kita, BACA DAN SELAMI...(AL QURAN)....

SEMOGA BERJAYA SAHABAT.. BUAT DIRI KU JUGA....


Semoga Berjaya. Bittaufiq wan najah fil imtihan fiddunia wal akhirah...good luck!

Friday, 16 December 2011

31. Memilih atau Dipilih....

Alhmdulillah hari ini ana nak kongsi ilmu tentang MEMILIH DAN DI PILIH.. hmmm memilih dan di pilih.. seronok dengar tu.. macam nak pilih baju raya pula... pilih hadiah.. kuih raya.. tapi apa yang cuba di sampaikan di sini bukanlah memilih baju, kuih atau apa2.. memilih dan dipilih di sini adalah dari aspek MEMILIH DAN DIPILIH PASANGAN..


tengah hari tadi ana berpeluang ke majlis ilmu yang membincangkan tajuk ini.. seronok.. maklumla pelajar2 Universiti sekarang makin rancang membincangkan soal memilih dan di pilih.. sudah menganjak ke alam dewasa la katakan.. tipula kalau tak ada langsung tercuit hati untuk berpasangan..cuma bila hati dah mula terketuk untuk mencari sesorang sebagai peneman hidup, perlulah ada batasan2 dan syariat2 yang perlu kita ikut.. bak kata ustazah ana di sini..



"Perkahwinan itu sunnahku, sesiapa yang tidak suka akan sunnahku, maka dia bukan daripada kalangan umatku.."
(Riwayat Al Bukhari)

Hadis di atas jelas tentang perkahwinan itu adalah sunnah Rasulullah saw.. tapi bila sebut tentang kahwin, kena ada SYARAT-SYARATNYA...

Apakah syaratnya? jom kita rungkai..


@Perkahwinan amat digalakkan
@Memilih dan dipilih adalah proses yang perlu dilalui
@Menolak cinta yang bergelumang dengan dosa
@Jodoh tak datang bergolek
@tak boleh memisahkan persoalan Jodoh dan Usaha
@Berusaha dalam LINGKUNGAN AGAMA
@Jodoh sudah ditentukan Allah sejak azali lagi..

hmm nak kongsi sikit.. pernah ada seorang hamba ini cerita pada ana bahwa dulu ada orang minat pada nya secara senyap2.. langsunng tak beritahu atau suarakan hasrat hatinya... dan sekarang hamba Allah ni sudah pun bernikah dan punyai anak 4 orang.. haa... tengok.. ni la yang dikatakan rezeki tak datang bergolek tanpa usaha.. kenapa ana ckp mcm tu.. sbbb cuba tgkk lelaki tu pemalu sgt hingga melepas wanita yang benar2 dia sayang...

p/s: bukan tak boleh pemalu. tapi pemalu bertempat.. kalau malu sgt.. gunakanlah irangtengah itu sebaik2nya... jangan bila wanita tersebut dah mendirikan rumah tangga baru nak suarakan hasrat hati.. ketika itu sudah terlewat.. dan bila sudah sampaikan hasrat hati lekas2la jumpa keluarga wanita tersebut.. dan meminangnya segra... khuatir ada yang memerhati... gigit jari pula nnt.. tapi insyAllah kalau jodoh telah tertulis untuk kalian.. tak kemana. tapi USAHA ITU PENTING.. JANGAN DUDUK DIAM SAHAJA..... INGAT TU...


(pesanan buat dan bakal teman hidup juga.....^_^)







jangan lupa istikharah ye sahabat22.. untuk mengukuhkan suara hati dan pilhan hati... mohan agar Allah tetapkan hati kita dengan pilihan kita.. dan jgn lupa dptkan restu ibu bapa kita... kerana...
 "Redha Allah TERHENTI pada redha kedua ibubapa "

BILA IBU BAPA KITA REDHA , ALLAH JUGA REDHA.. WALLAHUALAM..

(BUAT BAKAL TEMAN HIDUPKU HINGGA KE SYURGA, MOGA PROSES MEMILIH DAN DIPILIH ITU BERLANGSUNG ATAS LANDAS IMAN DAN TAQWA.... )





Saturday, 10 December 2011

30. Baitul Muslim.



Bismillahirrahmanirrahim...pertama sekali syukur kehadrat illahi kerana masih memberi peluang dan ruang masa buat diri ini untuk mencoretkan sesuatu di laman KEINDAHAN ASRAR ini. hmm Bila tgk sahaja tajuk entry kali ini bertambah pula dengan gambar pasangan di atas, pasti ramai yang sudah dapat menerka apa isi kandung entry kali ini.. al maklum la cuti sekolah pun dah menjelma.. pasti ramai pasangan2 yang dah pun selamat mendirikan masjid masing2...tahniah ana ucapkan....^_^

Ana juga tak terlepas dari menghadiri walimah sahabat kakak ana di negeri sembilan cuti baru2 ini.. alhmdulillah.. seronok melihat mereka mendiri kan rumah tangga.. moga mereka sentiasa bahagia dalam redha Allah hingga ke syurga... namun ada juga yang tak ketinggalan melangsungkan KHITBAH (pertunangan).. tahniah juga ana ucapkan.. moga perancangan kalian akan menbawa kalian ke jinjang pelamin dalam masa yang terdekat..



Dan ada juga yang sedang merancang2 untuk melangsungkan pertunangan sekaligus menikah dalam tempoh yang terdekat... molek bena- bak kata orang kelate,,,^_^ Tunang dan terus nikah...  dan ada juga yang merangcang BERTUNANG sahaja dulu sementara menanti habis belajar.. mana2 sahaja lah yang penting ke arah membina baitul muslim...

Bila kita sebut tentang Baitul Muslim.. apa yang kita faham tentang Baitul Muslim tu? ana tak mahir bahasa arab,, tahu sikit2 tu adalaa... RUMAH ISLAM.. apa yang di maksudkan dengan rumah islam?  iaitu membinaan sebuah rumah atau institusi keluarga islam.. kalau ana silap mohon sahabat2 betulkan ye.. ^_^ untuk membina Baitul Muslim, ada orang kata ;

"Apa yang susahnya, asal ada duit, suka sama suka, ada kerja, cinta.. cukuplah.. boleh kawin dah tu.."

"Kawin bila dah bersedia... ada pasangan, ada duit,,,"
ada yang lebih kasar lagi....

"Kalau dah gatal nak kawin tu, kawin je..duit boleh cari pas kawin.."

Alahai semudah itu ke Baitul Muslim yang ingin dibina atas dasar cinta? wang? suka sama suka?
benar semua itu HARUS ada,. tapi kita jangan lupa.. ILMU dalam melayari Baitul Muslim itu juga sangat2 penting.. tanpa ilmu, Cinta rapuh, ibarat gigi yang kurang kalsium.. (apa yang ana merepek ni..:) )

jadi nak bina Baitul Muslim perlukan persediaan yang lengkap terutamanya ilmu dalam melayari sebuah kehidupan TAHAP KEDUA.. 


"Apabila telah berkahwin seseorang hamba itu, maka dia telah memenuhi separuh agamanya. Maka bertaqwalah dia kepada Allah swt pada separuh yang belum disempurnakan lagi..." 

bukan boleh main2 larung ja .... mcm main pondok2.. bukan begitu ye sahabat2...(pesanan buat diri sendiri juga.. dan bakal suami tercinta...)

jadi siapkan diri seutuhnya... bersederhanalah dalam melangsungkan pernikahan agar Baitul Muslim terbina dengan kebahgian yang berkekalan... indah sampai ke syurga.... insyAllah..


Buat Dirimu... moga kebahgiaan akan menjelang... bukan HARTA menjadi pertaruhan, bukan WAJAH menjadi cagaran, bukan KISAH LAMA menjadi persoalan, tapi ILMU, AGAMA DAN IMAN yang menjadi pilihanku dan perhitunganku untuk memilihmu...wallahualam....

"Ya Rabbb, jangan Kau butakan mata hati kami dengan cinta yang berlandaskan nafsu....Jangan Kau sesatkan kami atas peta cinta bisikan Syaitan...Usah Kau dedahkan maruah kami pada mayapada yang penuh penipuan... kerana kami hnya seorang insan, punya fitrah dimana telah Kau campakkan rasa itu pada hati2 kami, maka kami mohon jauhi kami dengan tipu daya syaitan dan dunia yang penuh pancaroba... kukuhkan ikatan ini dengan tali keredhaanMu.... "
*USAH BERCINTA SEBELUM NIKAH.....INGAT TU SAHABAT2.....KENAL DENGAN RESTU KELUARGA DAN KHABARKAN PADA KELUARGA HASRAT ANTUM UNTUK KE ARAH ITU...." ^_^

Thursday, 1 December 2011

29.Terluka dan dilukai...

Salam jumaat yang tenang....hari ini pelbagai ujian yang hadir.. syukur krn Allah masih memberikan ujian itu buat diriku.. tapi insyAllah masih mampu harungi.. buat sahabat2 apa khbr semua? moga sentiasa dlam redhaNya...

hmm kadang2 bila kita dalam kebahagian kita seakan lupa org yang sedih.. tapi bila dah sedih terlupa pula meraikan orang yang gembira.. begitulah manusia yang terkadang suka mengeluh.. tapi ingat, kehadiran seseorang dlam hidup kita terkadang membawa cahaya, bila dah dpt jgn mudah2 lepaskannya...dan kehadiran seseorang itu usah dipersiakan dan disakiti sesuka hati. seperti yang kita maklum, bila hati sudah terluka, pastinya meninggalkan kesan yang mendalam, bila dah ada kesan, dan luka pasti mengambil masa yang lama untuk ubat..

nak tahu sesuatu? kadang2 kita buat2 tak endah je pada seseorang yang hadir dalam hidup kita.. malah mudah je kita sakitinya tnpa kita sedar, alih2 sudah terluka rupanya orang tu. kesian dia... niat kehdiran untuk menjadi peneman dan penghibur, tapi kerana emosi dan hormon yang berubah2, mangsanya dia... namun, terkadang org yang terluka tu biarkan je hatinya dilukai dan masih tampil dengan senyuman dan riang tawa kebahgian, untuk memastikan org yang dia sayang sentiasa selesa dan tenang meskipun terpaksa korbankan bahagia jiwa yang telah dirobek tadi.. alahai. sedihnya mcm tu.. macam tak adil kan? tapi itulah lumrah khdpn, pasti salah satu kena mengalah...

Tapi tak apalah, asalkan jiwa keduanya tenang dalam rahmatNya,. mungkin org yang melukai itu belum perasan yang org yang dilukainya itu terluka dan cuba berpura2 kelihatan tenang pada tindakan, laku dan bicaranya,,, kan?

"Diam itu lebih indah dari berbicara.. Kalau terluka ubati dengan zikir dan beri ruang pada diri utk terima "sahabat" Itu seadaanya.. barulah org mampu terima kita seadaanya.. insyAllah...."

28. Hapuskan air mata....

"Orang kata kalau air mata tumpah maknanya kita tengah sedih. Ada juga orang kata kalau air mata kita kita sedang bersedih, ada juga orang kata kalau air mata kita tumpah, kita sedang gembira, ada yang kata, masuk habuk, sakit mata dan bermacam-macam persepsi tentang air mata.."


Tapi yang tumpah semalam, hari ini dan esok (insyAllah, andai masih diberi peluang olehNya untuk mengalirkan air mata) adalah kerana rasa yang wujud.. dunia penuh dengan pancaroba.. setiap hari yang mendatang adalah satu hadiah yang tak sukar dilupakan. setiap saat adalah kisah yang mampu mengalirkan air mata. meski kita mendapat markah yang tinggiu sekalipun dalam peperiksaan, kan? inikan pula ujian yang berat2, contohnya kepayahan menjalani hidup. kesukaran mengajar kita erti kedewasaan. hmm, jadi air mata kalian tumpah disebabkan apa ye?

Suka, sayu, sedih? mana satu? tepuk dada tnya jiwa. tapi jangan biarkan air mata itu mengalir kerana perkara2 lagho.. contohnya menangis sebab tengok cerita hindustan, orang kata TOUCHING... alahai.. kenapa nak touching dengan cerita hindustan? cuba tengok dan selak2 nota2 CINTA KITA,, alaa yang ada tulisan jawi2 tu. kadang2 ada tafsir sekali.. indahnya.. ada dua bahasa yang boleh kita belajar dan dalami.. BAHASA MELAYU DAN ARAB.. kalau air mata tumpah sebab baca nota cinta tu kan best.. barula sesuai di katakan TOUCHING... sbb touching baca ayat2 cinta kekasih kita Yang Satu.. sbb ayat2 tu lah insyAllah kan membantu kita danberi syafaat di SANA nnt.. cerita hindustan tak mampu beri syafaat di SANA... hnya beri kita touching kat sini je.. hmm tak best kan.. :)

wallahualm...

~SEINDAH wajah Alquran, begitulah jauh lebih indah isi2nya yang mampu menyentuh setangkai nurani, moga istiqomah melakukannya...~

Terima kasih kepada pemberi Alquran ini pada diri ini yang masih dalam kekurang, misi mencari dan membaiki lobang-lobang kosong dalam diri.. moga dipermudahkan urusan dunia dan akhirat.....


sekian sahaja buat kali ni buat sahabat2.....

ingat tumpahkan lah air mata kerana perkara2 yang membawa bermanfaat. kadang2 air mata adalah teman istimewa kita saat sendiri malah bertemu dengan KEKASIH kita pun air mata terkadang tak lekang, sentiasa menemani diri yang hina,,,,, 


WALLAHUALAM........





Tuesday, 15 November 2011

27. Pengolahan erti hidup

Assalamualaikum w.b.t... alhmdulillah syukur kehadratIllahi.. hari ini di masih punya kesempatan untuk mencoretkan sesuatu di blog ana yang sudah lama tidak diperkemaskan ini di Fakulti Kejuruteraan Awan pada hari ini.. jam 230 petang ini ada short coures -efortfolio.. hm jadi sementara menunggu kehadiran pengtaklimat.. ana guna kanmasa ini unyukmencoretkan sesuatu disini utk perkongsian bersama....

Minta maaf pada pelawat2 dan follower yang mengikuti perkembanagn blog KEINDAHAN ASRAR ini.. kerana kesibukan dalam menuntut iklumu terkadang membuatkan ana sukar utk meninjau2 blog ini dan baiki serta tambahkan yang mana perlu... isyAllah akan cuba baiki dan tmbah2kab serta kongsikan serba sedikit ilmu yang ada utk sahbat2 semua mohon sahabat2 juga turut kongsikan ilmu ya... insyAllah.. ilmu yang sedikit apabila dikongsikan bercambah menjadi banyak... wallahualam...

jadi the moral of story adalah.. jangan buang masa.. gunakan masa yang sedikit ini dengan amalan atau perkara2 yang bermanfaat.. isnyAllah...:)

ingtalah sesungguhnya manusia dalam kerugian.. moga kita semua tak tergolong dalam golongan tersebut.. nauzubillah.. jaga diri ye sahabat2 semua... ilalliqa...

Monday, 26 September 2011

26. Kembali menukil..

Assalamualaikum sahabat2 semua.. minta maaf kerana sudah hampir sebulan ana tinggalkan sesawang ini tanpa meng'update'nya... kesibukan dunia terkadang membuatkan ana tidak menang tangan untuk menukilkan sesuatu di laman ini.. setakat termampu ana nukil di sini..

Hari ini, ana nak kongsikan sesuatu tentang BERPIJAK PADA BUMI NYATA. apa kah itu? hehe


ber[ijak pada bumi yang nyata. pastikan diri kita tak tersilap dalam mengletakkan kaki pada setiap keputusan..  minta maaf sahabat2.. ana kekurang idea sekarang.. tak mampu saat ini..

ana sambung di kemudian hari ye. isnyAllah... moga sentiasa dilimpahi rahmat Nya..


Tuesday, 30 August 2011

Contest Aku Berpuisi- Pejuang Syahid




Cakna aku pada gempita seberang
Menepuk bahu, sapaan suara rintihan
Terpantul gelisah, perih dan sengsara
Pada wajah yang basah
Dengan darah jihad fi sabilillah.

Hujung mata pedang; senjata
Percaturan di pertikai
Nyawa atau maruah agama
Raga dibedil hancur di cincang
Kalimah ‘La ilahaillallah’
Cair mengalir pada urat-urat semangat
Bercampur haruman darah Syahid.

Lantang suara memecah ruang
Ngauman tentera Islam
Memecah bentala, menembak segala isi dunia
Berkecai; bertaburan semangat zionis
Seinci cuma tertinggal.


Sentuhan Tinta:
S. ATIQAH SAID..





Link sahabat-sahabat:



Thursday, 11 August 2011

25. Senyum Tak Perlu Berkata apa-apa...






 "SENYUM TAK PERLU BERKATA APA-APA.." Hmm.. pasti ramai yang pernah mendengar perkataan ini kan..senyum. bila kita sebut tentang senyum,  pasti kita terfikir ;
- senyum bila orang lain buat lawak
- senyum bila terdengar cerita lawak
- senyum bila terbuat lawak
- senyum bila teringat orang tersayang.

TAPI...

Cuba kita tengok-tengok semula.. bila kita di timpa musibah.. adakah kita mampu tersenyum? misal kata, kita dapat result peperiksaan. tak kisahla sama ada baik atau kurang memuaskan, apakah riak wajah kita?  marah? sedih? berduka? atau  TERSENYUM? atau buat2 tak tahu? jawapan itu pilihan pada teka teki wajah anda.. tapi tak mustahil kita sedih kalau dapat result tak brapa elok dan muka moyok ja..tapi usahlah  berpanjangan kemoyokannya., cuba rasionalkan akal, bisik pada hati..

"..ini hadiah dari Allah, UJIAN hadiah dari Kekasih Agung... yakin bahawa semua yang diberi-Nya ada hikmah yang penuh rahsia di sebaliknya. sesungguhnya Dia yang memberi ujian dan DIA jua penunjuk jalan.."


Nah... apa lagi, sebagai muslim sejati, usah segan, malu, malas atau keberatan menjamahkan anggota dgn dengan WUDUK, menganggkat tangan memohon doa dan bantuan, menjuadahkan malam dengan hidangan air mata keinsafan. usah malu dan kelu.. kerana manusia insan lemah yang sentiasa mengharapkan bantuan dan bergantung pada-Nya sentiasa..


Jadi..selepas ini usahlah menawarkan wajah masam pada pada sahabat2, usah menyambut alam dengan kemuraman, tapi hiasi dengan pacaran SENYUMAN seikhlasnya kerana Allah..


Tak perlu bayar pun untuk senyuman terindah. hanya senyum dan senyum..tapi janganlah senyum sorang2 ye..dikhuatiri org bersangka lain pula...



"..jadi senyumlah.... seikhlasnya kerana Allah...^_^.."

wallahualammm.....

Tuesday, 9 August 2011

24. Cerpen: Ayat Terakhir (4)


 (Sambungan daripada sedutan Ayat Terakhir (3))
Selamat membaca....


“Doktor!! Doktor!! Nurse!! Nurse!!” jerit Syafiq memanggil doktor sambil air matanya mula membasahi pipi.
“Ira mengucap, Ira. Mengucap..” pinta Syafiq kepada Syakira berkali-kali sambil mengajar Syakira mengucap.
Ayah dan ibu Syakira turut melakukan perkara yang sama. Seketika kemudian, Syakira menghembuskan nafas yang terakhir selepas melafazkan kalimah syahadah kemudian berkata,
“Ayah, umi, abang, ira sayang abang, umi dan ayah... maafkan ira..ira..” Puan Syazana tidak berhenti menangis di samping tubuh Syakira sambil ditenangkan oleh suaminya, Encik Nazif. Sementara itu, Syafiq juga turut menangis. Kini barulah dia mengerti apa yang dimaksudkan oleh Syakira ‘tak sempat’ semasa mereka di pantai.



~~~~TAMAT~~~~
Sekian sahaja cerpenAYAT TERAKHIR buat kali ini...alhmdulillah cerpen AYAT TERAKHIR yang mempunyai 5 muka surat semuanya telah berjaya di kongsikan bersama di blog ini dengan mempunyai 4 siri...moga2 memberi manfaat kepada sahabat2.....

....AYAT TERAKHIR menyediakan wadah buat sahabat2..moga Allah sentiasa merahmati kita semua....

wallahualam.....ilalliqa...bertemu lagi di ruang waktu yang lain...

Monday, 8 August 2011

23. Cerpen: AYAT TERAKHIR (3)



"Sambungan sedutan AYAT TERAKHIR (2)..selamat mebaca dan menghadam cerpen ini..moga memberi manfaat.."



“Abang, jom kita pergi jalan-jalan kat tepi pantai. Dah lama tak pergi kat sana,” ajak Syakira.
“A’ah la. Dah lama kan kita tak pergi kat sana sama-sama. Tapi, sebelum tu abang nak pergi sembahyang dulu.. Ira dah sembahyang ke?” tanya Syafiq.
“Dah.. cepatla bang.. orang rindu sangat kat pantai tu.. nanti tak sempat pulak orang nak tengok pantai tu buat kali terakhir..” jawab Syakira. Dulu Syafiq memang selalu bawa Syakira ke pantai. Di sana mereka akan meluahkan isi hati masing-masing. Cuma sejak akhir-akhir ni, Syafiq jarang bawa Syakira ke pantai kerana sibuk dengan kerja. Tambahan pula, kesihatan Syakira yang agak merosot sejak akhir-akhir ni.
            “Keheningan malam membangunkan, kepayahan jiwa meluahkan andai...” tiba-tiba lamunan Syafiq terhenti apabila handphonenya berbunyi.            
“Hello,siapa tu?” tanya Syafiq kepada si pemanggil dengan nada yang lemah. “Hello, fiq. Aku ni, Iwan. Ayah ngan adik ko macam mana? Ok ke?” tanya Izwan, rakan karib Syafiq juga rakan sekerjanya. Izwan menganggap Syafiq macam adiknya sendiri. Syafiq hanya muda 3 tahun daripada Izwan.
            ”Erm, entah la.. Tapi ayah aku dah sedar dah.. baru je tadi..Cuma adik aku je belum sedar lagi. Wan nanti tolong bagitahu boss, aku ambik cuti emergency tau.. 3 hari, nak jaga adik aku,” kata Syafiq.
“Ok!! Okla, aku tak boleh lama-lama ni nanti boss marah pulak.. aku pakai phone office ni.. ok, nanti kirim salam kat mak  dan ayah ko.. bye!! Assalammualaikum!!” jawab Izwan kemudian menamatkan talian dengan salam.
“ Waalaikumussalam!!” jawab Syafiq.
Selepas menunaikan solat Zohor di Surau, Syafiq teringat akan kata-kata adiknya.
“Abang, Ira dah masuk juzuk 30 Cuma ada 5 surah je lagi belum habis.” kata Syakira kepada Syafiq.
 “Emm, pandai adik abang ni.. tapi kenapa tak habiskan je lagi 5 surah tu?” tanya Syafiq.
“Heheheh.. saja je..Ira nak suruh abang dengar ira baca surah terakhir tu.. lepas tu Ira nak dengar abang baca pulak.. suara abang sedap..” petah Syakira menjawab.
            “Ye ke suara abang sedap?” tanya Syafiq seolah-olah dia tak tahu akan jawapan yang dia sendiri tahu.
“Ye, sedap..Abang, Ira nak cakap sikit boleh tak?” tanya Syakira dengan nada yang teragak-agak.
            “Boleh.. cakapla, apa dia? Macam ada yang tak kena je..” jawab Syafiq yang kebingungan dengan sikap adiknya yang berbeza sejak akhir-akhir ni.  
“Erm..erm... abang, kalau Ira tak sempat habis baca 5 surah tu, abang tolong bacakan untuk Ira ye..” tergagap-gagap Syakira menyuarakan hasrat hatinya.
“Apa yang Ira cakap ni? Kenapa pulak tak sempat? Merepek je la budak ni.. dah.. dah.. jom kita balik. Hari jumaat minggu depan kita baca sama-sama..Ok?” kata Syafiq yang semakin bingung. Tapi cepat-cepat dia menghalau perasaan tidak sedap hatinya itu..
“Cik..cik..telefon cik berbunyi..” Syafiq tersedar apabila dikejutkan oleh pengguna surau itu juga yang mengatakan telefon bimbitnya berbunyi.
“Eh.. terima kasih..” kata Syafiq dalam keadaan yang masih mamai...
            Tergesa-gesa Syafiq berlari ke wad di mana adiknya di tempatkan selepas mendapat tahu adiknya sedang nazak dan mahu bertemu dangannya.
“Ira.. Ira.. ni abang ni, Ira..” Syafiq memanggil adiknya berkali-kali. Kelihatan keadaan adiknya sangat lemah.
“ Ira.. abang ni.. mengucap dik, mengucap.” kata Syafiq berulang kali supaya adiknya mengucap sambil air matanya mula menitis..
            “Abang.. boleh tak abang tolong bacakan Ira surah-surah tu? Ira tak larat nak baca sendiri. Ira penat sangat, boleh?,” amat lemah Syakira berkata-kata sehinggakan Syafiq terpaksa mendekatkan telinganya ke mulut Syakira..Syafiq terkedu seketika. Dia teringat akan kata-kata adiknya tempoh hari. Dengan segera Syafiq mengambil Al-quran di atas meja yang dibawanya tempoh hari dan membacakan 5 surah terakhir yang dikatakan oleh Syakira. Ayah dan ibu Syafiq turut melakukan perkara yang sama seperti Syafiq lakukan.
            Tiba-tiba, Syakira sesak nafas semasa ayat terakhir dalam surah terakhir yang dibacakan oleh ayah, ibu dan abangnya. Ayah dan ibu Syakira kaget. 


BERSAMBUNG........



"Yakin pada-Nya...yakin Allah sentiasa bersama walau di mana jua berada.."

Sunday, 7 August 2011

22. Cerpen: Ayat Terakhir..(2)






 *sambungan daripada episod cerpen AYAT TERAKHIR (1)...selamat mambaca...



“Macam ni.. Encik Nazif cuma mengalami cedera ringan di bahagian kepala dan kaki kanannya..” doktor Hanafi menjelaskan keadaan pesakitnya iaitu ayah kepada Syafiq dan Syakira serta suami kepada Puan Syazana.
            “Ooo.. begitu.. erm, bagaimana dengan keadaan adik saya pulak doktor?” tanya Syafiq, sementara Puan Syazana hanya mendengar. Dia bagai hilang semangat untuk berkata-kata.
            “Emm, sebelum tu boleh saya tanya sikit? Sebelum ni adik Cik ada sakit apa-apa tak? Maksud saya sakit yang agak kronik.” Tenang sahaja Doktor Hanafi bertanya kepada Syafiq yang sejak tadi ingin tahu benar tentang adiknya. Tiba-tiba Puan Syazana bersuara...
“Tak ada, doktor. Cuma sejak akhir-akhir ni dia demam teruk dan selalu mengadu sakit kepala yang teramat. Tadi, selepas dapat panggilan daripada pihak polis yang mengatakan suami saya accident, saya terdengar suara dia memanggil saya. Tapi bila saya masuk bilik, saya tengok dia dah terlentang di lantai, doktor,” jelas Puan Syazana sambil menangis di bahu Syafiq.
            “Apa? Kenapa umi tak bagitahu fiq?” tanya Syafiq kepada Puan Syazana dengan terpinga-pinga.
“Umi tak nak kau susah hati, Fiq.. Maafkan umi, Fiq.” Termenung Syafiq sambil mendengar penjelasan ibunya.
            Sementara itu, Doktor Hanafi hanya melihat dan mendengar sahaja apa yang diperkatakan oleh dua beranak itu. Dia hanya berdiam diri seakan memahami keadaan mereka yang sedang rungsing. Seketika kemudian, Doktor Hanafi bersuara.
“Baiklah, macam ni, cik, setelah pihak kami membuat pemeriksaan ke atas adik cik, sebenarnya adik cik bukan sekadar demam biasa, tapi dia disyaki menghidapi penyakit yang lebih serius yang menyebabkan dia selalu pengsan seperti ibu cik katakan tadi,” kata Doktor Hanafi.
“Maksud Doktor?” tanya Syafiq.
“Erm, adik cik mungkin menghidapi cencer otak. Tapi itu hanya andaian kami sahaja melalui tanda-tanda yang dapat kami kesan. Keputusan sebenar belum kami terima. Mungkin dalam seminggu lagi keputusan dikeluarkan. Sabarlah cik. Berdoalah moga-moga adik cik terhindar daripada sebarang penyakit,” jelas Doktor Hanafi sambil cuba menenangkan Syafiq dan Puan Syazana yang kelihatan semakin bimbang. Seketika kemudian mereka pun beredar daripada bilik Doktor Hanafi dan terus ke wad Syakira kemudian ke wad Encik Nazif . Setibanya di wad Syakira, Puan Syazana terus memeluk tubuh anak tunggalnya sambil menangis di samping Syakira.


BERSAMBUNG




"..moga memberi manfaat pada sahabat2 semua...sambunagn cerpen ini akan menyusul kemudian..."
syukran...ilalliqa;..

Saturday, 6 August 2011

21. Cerpen: AYAT TERAKHIR (1)





           “Umi, badan Ira panas.. kepala Ira sakit sangat.. Ira tak tahan umi. Ayah mana umi? Kenapa ayah tak balik lagi beli ubat Ira? Aduh..! Umi.. Umi.. Sakiit .. Arggh!!!” mengadu Syakira kepada uminya.
            “Ya Ira.. umi tahu Ira sakit. Sat lagi ayah balik la. Sabaq ya, Ira.. sabaq ya.. Umi pi ambik air sat..” pantas Puan Syazana beredar pergi mengambil semangkuk air untuk mendemah badan Syakira yang panas dengan tuala basah. Tiba-tiba.... Kring.. kring.. kring.. kring.. Telefon rumah Puan Syazana berdering berkali-kali. Berlari anak Puan Syazana untuk menyambut panggilan tersebut.
 “Hello! Siapa tu? Ya Allah! Kat mana dia sekarang, Tuan? Emm..baiklah.. terima kasih, Tuan..” separuh menjerit Puan Syazana sambil air matanya mula membasahi pipi apabila menjawab panggilan tersebut. Jeritan kecilnya membuatkan Syakira terkejut dan cuba untuk bangun melihat apa yang berlaku.. Tiba-tiba....
            “Aduh, umi!!” jerit Syakira memanggil uminya kemudian terus menyepi.
            Di hospital Seri Maju, Puan Syazana sedang menunggu laporan daripada doktor tentang dua nyawa yang amat dia sayangi sambil menanti Syafiq, anak sulungnya.
“Umi.. apa yang dah jadi? Ayah ngan adik macam mana, umi?” tercungap-cungap Syafiq sambil bertanyakan tentang ayah dan adiknya kepada uminya. Namun, pertanyaannya tidak dijawab oleh Puan Syazana yang kelihatan tidak bersemangat. Syafiq terus dibelenggu dengan pelbagai soalan yang bermain dibenaknya. Tidak lama kemudian doktor yang memeriksa ayah dan adiknya keluar daripada bilik pemeriksaan.
            “Doktor, macam mana keadaan ayah dan adik saya..?” tanya Syafiq kepada doktor Hanafi dengan nada yang agak mendesak.
            “Sabar cik, sabar.. Ayah dan adik cik selamat cuma belum sedarkan diri dan berkeadaan agak lemah. Erm, boleh Cik dan Puan ikut ke bilik saya sebentar..? Mari!” kata doktor Hanafi.
“Emm..” Syafiq dan Puan Syazana hanya menurut. Kelihatan mereka begitu sugul. Setibanya di bilik doktor Hanafi.
“Doktor macam mana dengan ayah dan adik saya?”  tanya Syafiq ketika di dalam bilik doktor tesebut. 


BERSAMBUNG....
UNTUK MELIHAT SAMBUNGAN DARICERPEN INI ADA DI LINK INI...

*Alhamdulillah cerpen ini telah tersiar di akhbar Minda Pelajar , Berita Hariab pada 14 Ogos 2007...
*Sambungannya akan menyusul kemudian...insyaAllah...



Wednesday, 3 August 2011

20. Aku Ingin Menjadi Mawar Berduri.



 

Aku ingin menjadi mawar berduri

Seharum kasturi

Seindah sang pelangi

Secerah mentari pagi

Sedamai pantai yang memutih

Setenang air di kali

Itulah BIDADARI

Idaman setiap Mujahid

Bukan kerana Harta

Bukan kerana Nafsu

Bukan kerana cantiknya Wajah

Sebaliknya

Kerana hiasan IMAN

Kerana hiasan Taqwa

Kerana hiasan Bunga-bunga Jihad

Terus mekar dan mewangi

 Menghiasi taman-taman Syurgawi.

Aku ingin menjadi bidadari


Idaman para Mujahid

Menuju Yang Satu

Bak mawar berduri

Kekal indah

Idaman kumbang-kumbangberhati tulus

Di Kota Larangan...




"..maluku menjemput rasa gundahku, tatkala jiwa melonjak mahu, namun apa dayaku, malu mengatasi segala keadaan, tatkala aku berdiri tegak sejajar lamaranmu wahai Kumbang idaman.."



Tuesday, 2 August 2011

19. Yang Jauh kita dekat-dekatkan, Yang dekat kita rapat-rapatkan..







Tajuk hari ini saya bawakan "Yang Jauh kita dekat-dekatkan, Yang Dekat kita rapat-rapatkan" dan saya lekatkan sekali gambar di atas bukanlah satu hiasan. tapi pasti ramai yang tertanya-tnya apa kaitannya dgn gambar di atas dan tajuk saya tu. selalunya tajuk tu sesuai dgn saudara yang duduk jauh ke, atau pasangan yang ingin di satukan, betul tak? hmm apa kata kita selongkar, jom!




Tajuk di gambr: Solat Itu Tiang Agama..Sudah semestinya Solat itu adalah tiang agama.. andai bengkok solat kita, bengkok lah agama kita, andai tidak sempurna solat kita, bagaimana dengan agama kita. kan? 


Jadi kaitan nya di sini sebenarnya adalah dimana solat yang dikerjakan secara jemaah selalunya di pandang remeh.. benar, ramai antara kita yang selalu ke surau, masjid dan sebagainya untuk menunaikan solat jemaah, kerana pahala menunaikan solat jemaah adalah 27 kali ganda berbanding mengerjakan solat sendirian kan.. (Kalau saya salah tolong betulkan) 


Bila sebut tentang jemaah, dah tergambar di fikiran, jemaah yang ramai, ada imam, dan makmum2 di belakang. tak kira lelaki mahupun wanita. tapi, cuba kita lihat dari segi SAFFnya pula..bagaimana ye?




1. Saff seperti ini;




2. atau Saff yang seperti ini;



Sudah terang lagikan bersuluh. pastinya saff di gambar yang pertama itu tepat lagi benar. rapat dan dekat, tiada ruang-ruang pun yang terlihat dan tiada ruang utk 'MR Tan' tu nak mencelahkan? tapi yang menjadi sedih dan sayunya, bila saff ada ruang. bila kita ajak 'dekat-dekatkan yang jauh. rapat-rapatkan yang dekat' ada suara yang tak puas hati. kenapa? 

Alasan 1: "Ehh kenapa makin berganjak pulak ni, ce cerita sikit"
Alasan 2: "Alaa, kipas kat mana ye, nak duduk bawah kipas, panas nnt,"
Alasan 3: "Bersih tak sejadah ni, nnt selesema pulak, nak pakai sejadah sendiri."

Pelbagai alasan yang cuba di hujahkan. Tapi kalau ke konsert malam2, bersesak-sesak, 'saff ' itu selalunya rapat sangat. sehinggakan lelaki dan perempuan berganding bahu, tiada lagi ruang yang dapat dilihat. bagai mana pulak tu? sanggup berpanas berjam-jam tanpa sezarah udara pun, tambahan pulak sanggup bergelap utk pastikan tak terlepas nak tangkap gambar artis kegemaran.. tak apakah perbuatan itu? tak kisah? saya tinggalkan soalan itu pada kalian. 

Macam ada nada marah pula..minta maaf ye.. bukan nak marah cuma terpanggil dengan semua ini. kadang-kadang kita terlepas pandang semua perkara ini, sedangkan solat itulah peribadi kita. bak kata sahabat ana

"kalau seseorang itu berbuat baik, menderma, bantu anak yatim tapi tak SOLAT, tetap jahat juga, kenapa? sebabnya dia berani melanggar perintah Allah. solat itu kewajipan kan?"


Hmm jadi kesimpulan nya di ini. solat jemaah itu baik dan bagus, tapi janganlah kita menjadikannya tak baik pula dengan sengaja mencipta pelbagai alasan untuk meneguhkan alasan sendiri dimana biarkan saff tu RENGGANG dan kosong begitu sahaja. ingat Mr Tan tu sentiasa mencari ruang dan peluang..





Sabda Rasulullah.s.a.w. ;






Daripada Abdullah bin Umar r.a., katanya: Sesungguhnya Rasulullah.s.a.w. telah bersabda: " Betulkan, penuhkan dan rapat-rapatkan saf-saf solat kamu, samakan kedudukan antara bahu-bahu kamu, penuhkan semua ruangan-ruangan kosong yang terdapat dalam saf, bersopan santunlah dengan saudara-saudara kamu ketika meluruskan dan merapatkan saf dan jangan sekali-kali membiarkan ruangan-ruangan kosong saf terdedah kepada syaitan. Sesiapa yang memenuhkan saf dan merapatkannya, nescaya Allah SWT menyambungkan rahmat-Nya bagi orang tersebut dan sesiapa yang memutuskan saf, nescaya Allah SWT akan memutuskan rahmat-Nya dan inayah-Nya daripada orang tersebut" ( Riwayat Abu Daud )


"..Jagalah saff ketika solat kerana solat itu mencerminkan peribadi kita, DEKAT-DEKATKAN YANG JAUH, RAPAT-RAPATKAN YANG DEKAT.. "

p/s: Kenyataan atau perkongsian di atas tidaklah bertujuan untuk menyindir mahupun mengaibkan sesiapa, tetapi bertujuan untuk berpesan-pesan dan mengingati antara satu dengan yang lain, kalau kita tak ingatkan sama sendiri siapa lagi kan? dan perkingsian ini juga untuk mengingatkan diri saya juga. andai ada kesilapan mohon sahabat2 tegur..


selepas ini andai ada nampak saff yang kosong bantu-bantulah untuk rapat2 kan saff ye..insyAllah, Allah bantu..
asiff jiddan..andai ada kesilapan..
sekian sahaja perkongsian pada hari ini..

ilalliqa'..

Wednesday, 27 July 2011

18. Selamat Datang Kekasihku...~~


"Allahumma bariklana fi Rajab wa Sya'ban, wa ballighna Ramadhan.."
 
 
SELAMAT DATANG KEKASIHKU...
Kau sentiasa kunanti
dari awal hingga ke penghujung waktuku
meski terkadang air mata menuntut resah
'adakah detik itu dapatku selami keindahannya
pada semusim akan datang, 
sedang musim ini masih kunanti kunjungnmu, sayangku"
debar terus memasak raga
berpencak menantikan kehadiranmu sayangku,
RAMADHAN..

Tuesday, 19 July 2011

17. Usah Berasa TERASING...

Bismillahirrahmanirrahim..

"..Jika aku jatuh, hulurkanlah tanganmu kepadaku, bila aku bengkok, kau luruskanlah aku... Jangan kau asingkan diriku daripada kehidupanmu..."

JANGAN KAU ASINGKAN DIRIKU DARIPADA KEHIDUPANMU......

~Dipetik dari Buku Terasing, tulisan Hilal Asyraf~


Alhamdulillah hari ini diri yang penuh kelemahan terpanggil untuk mengongsikan sesuatu di ruangan blog ini..



TERASING...
Bila sebut tentang terasing, yang bermain difikiran kita adalah tersisih, terpisah dari sesuatu, tersendiri ( seorang  diri ), tidak dipeduli dan bermacam-macam lagi persepsi tentang terasing. Tapi tahukah kita TERASING  itu membawa satu maksud yang besar. namun maksud terasing yang telah di sampaikan oleh seorang penulis novel yang semakin meningkat namanya dalam menitikberatkan tulisannya dengan ilmu2 yang bermakna adalah lebih menjurus kepada seorang sahabat dan janji..

itulah konsep persahabatan di mana ukhwah yang terjalin itu kerana Allah semata2kan.. bila cubit paha kiri, paha kanan terasa,.bila sahabat di sekeliling kita tersilap jalan, kita harus bantu menjadi 'pemandu pelancong' untuknya agar dia tahu mana arah yang perlu dia lalui dengan benar,.

apa guna sahabat, andai hanya tahu melihat tapi tak mampu menegur setiap kesalahan atau kesilapan yang sehari2 kita buat. namun cara menegur haruslah tepat dan penuh hikmah. janganlah terus meluru dan menyerang dengan menghamun sekiranya kesalahan telah dilakukan secara sengaja mahupun tidak sengaja.,.kerana fitrah kehidupan, MANUSIA itu adalah pelupa..jadi itulah hikmahnya Allah ciptakan manusia untuk saling ingat-mengingati antara satu dengan yang lain. 

ibarat CUCUK UDANG. tidak akan kenyang perut sekiranya tiada tepung, air, garam, udang, minyak dan kuali...walhal besen atau mangkuk  yang dijadian perkakas untuk dijadikan sebagai tempat mencampurkan segala bahan2 tersebut pun perlu ada. jika tiada maka pastinya rasa 'cucuk udang' itu tiada cukup manisnya.. maka keenakannya akan sedikit terganggu..

jadi begitulah konsep ingat-mengingati antara sahabat dengan seorang sahabat. usah asingkan diri dengan kehidupan andai terasa diri itu lemah, usah asingkan diri dengan alam andai terasa diri di sisih..
Bijaklah memilih sahabat dalam mencari MARDHATILLAH ..

"Seorang mukmin adalah cermin bagi mukmin lainnya..apabila melihat aib padanya, dia segera memperbaikinya..
(HR. Al-Bukhari)


INGATLAH
"Sesungguhnya orang yang beriman itu bersaudara, maka perdamaikanlah dua saudara kamu yang bertelagah, dan bertakwalah kamu kepada Allah moga-moga kamu mendapat rahmat." 
(Surah al Hujurat 49:10)

DAN 

Sabda Rasulullah SAW :
"Tidak beriman seseorang kamu itu melainkan dia mencintai sahabatnya, sebagaimana dia mencintai dirinya..."
(Riwayat al-Hadis)


Akhir kata:

"Usahalah mencari sahabat-sahabat yang hatinya sentiasa terpaut pada-Nya...jika sudah bertemu, usahlah pula asingkan diri kalian dengannya tetapi bantunya andai dia tersungkur dalam mentafsir erti sebuah kehidupan..."


wallahualam....


Sunday, 17 July 2011

16. Dhuha



"...Ya Allah sesungguhnya waktu Dhuha itu Dhuha-Mu, kecantikannya Kecantikan-Mu, keindahannya Keindahan-Mu,kekuatannya Kekuatan-Mu, kekuasaannya Kekuasaan-Mu, perlindungannya Perlindungan-Mu,

Ya Allah jika rezeki masih ada di langit turunkanlah, jika di bumi keluarkanlah, jika sukar permudahkannlah, jika haram sucikanlah, jika jauh dekatkanlah.

Berkat waktu Dhuha, Kecantikan-Mu, Keindahan-Mu, Kekuatan-Mu, Kekuasaan-Mu,

Limpahkan kepadaku segala yanh engkau limpahkan kepada hamba-hamba-Mu yang soleh...."


..::: Tawaku terkadang mengirimkan pilu, senyumku terkadang menghantar bayu sendu, lirikan manisku terkadang menyimpan gurindam pedih, cuba kuselitkan rasa itu di hujung atma, agar tiada siapa yang tahu, namun, Dhuha-Mu menjadi tempat limpahan segala rasa, kerna kuyakin, Kau tidak pernah mengecewakan diriku...dalam setiap helaan nafas yang Kau hadiahkan pada diriku..insan lemah..:::....



Ia ibarat kaca yang berdebu, Jangan terlalu keras membersihkannya, Nanti ia mudah retak dan pecah, Dia ibarat kaca yang berdebu, Jangan terlalu lembut membersihkannya, Nanti ia mudah rapuh dan ternoda, Bersabarlah bila menghadapinya, Terimalah ia dengan keikhlasan, Kerna ia kaca yang berdebu, Semoga kau temukan dirinya cahaya keimanan,,,

wallahualamm....moga kita sama- sama temui cahaya keimanan dalm merindui jalan juang-Nya..

Tuesday, 5 July 2011

15. Ujian hadiah utukku kali ini...

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihi....




Sendiri duduk termenung, terkadang ada kerinduan yang menatang penuh, minta disambut bahagia, menuntup air mata yang berkala musimnya. semusim telah pun berlalu, kenangan kita masih basah pada landainya bicara hati yang nanar. 


aku menoleh ke kiri, mencari suara-suara silam yang bisu seketika. aku menoleh kanan, aku terlihat ada cahaya yang menyapa damaiku.


berselirat urat otakku sesekala ini saat disapa UJIAN yang dingin. nafas terasa tersekat di kerongkong yang satu ini. sakit ini kembali menjerkah tubuh yang sebatang, namun harusku lalui detik ini walau payah menyorong tubuh. Allahurabbi..

"..dik, kuat ya..sakit ini Allah hadiahkan tnda dia sayang pada kita, utk kita sentiasa ingt pada-Nya...kepayahan ini adalah aksesori yang tiada tolok bandingnya utk kita hiaskan pada laman ujian ini..kuat ye sayang! akk tahu kamu mampu..yakin! Allah sentiasa bersama..."

ada tiupan semangat yang berjaya menombosi lorong telingaku yang kaku ini..aku masih mampu mendengar! Alhamdulillah..


"apa-apa pun, letakkan Allah pada keutamaan, kita cuba ikhtiar cari ubat ye.  kemudian kita bertawakal..." pesanan itu masih tersemat indah pada kamar akalku..syukran ya Allah kerana anugerahkan akau insan2 yang masih punya belas pada diri yang ;lemah ini. namun sakit ini masih memuncak, enggan mengalah..

"Argg!!! Allah andai sakit ini Kau dtgkan agar aku lebh mendekati-Mu, ku mohon agar kau kurangkan rasa sakit ini agar aku mampu melaksanakan tugas2ku pada -Mu semampu dan seyakinku...bantuku! sakit lekas la engkau lega..."


Surah Al-Baqarah ayat 286

Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.
ayat ini menjadi penenang bagi diri ini saat Ujian untukku dihadiahkan...


P/s: jadikan ujian yangh mendatang sebagai PERINGATAN untuk kita agar terus mendakap cinta Allah selamanya..ujian bukan sebgai bebanan namun hadiah yang akan roh kita rindukan saat jasad terleka...Renung-renungkan dan jagan pernah putus asa,,,


"...andai ujian itu mendatang, usah derita yang kau kembalikan pada hati, andai sesal itu bertandang, usah sengsara yang kau utuskan pada jiwa, andai hilang dari jalan, usah tunduk pada kegagalan, namun suluhkan dengan cahaya iman..ya Allah tunjukkan kami jalan2 kebenaran agar jiwa kami tidak timbul rasa derita sesal mahupun sengsara,,,"
sekian sahaja buat kali ini...insyaallah akan menyusul kemudian...wallahualam...ilalliqa...