Saturday 6 August 2011

21. Cerpen: AYAT TERAKHIR (1)





           “Umi, badan Ira panas.. kepala Ira sakit sangat.. Ira tak tahan umi. Ayah mana umi? Kenapa ayah tak balik lagi beli ubat Ira? Aduh..! Umi.. Umi.. Sakiit .. Arggh!!!” mengadu Syakira kepada uminya.
            “Ya Ira.. umi tahu Ira sakit. Sat lagi ayah balik la. Sabaq ya, Ira.. sabaq ya.. Umi pi ambik air sat..” pantas Puan Syazana beredar pergi mengambil semangkuk air untuk mendemah badan Syakira yang panas dengan tuala basah. Tiba-tiba.... Kring.. kring.. kring.. kring.. Telefon rumah Puan Syazana berdering berkali-kali. Berlari anak Puan Syazana untuk menyambut panggilan tersebut.
 “Hello! Siapa tu? Ya Allah! Kat mana dia sekarang, Tuan? Emm..baiklah.. terima kasih, Tuan..” separuh menjerit Puan Syazana sambil air matanya mula membasahi pipi apabila menjawab panggilan tersebut. Jeritan kecilnya membuatkan Syakira terkejut dan cuba untuk bangun melihat apa yang berlaku.. Tiba-tiba....
            “Aduh, umi!!” jerit Syakira memanggil uminya kemudian terus menyepi.
            Di hospital Seri Maju, Puan Syazana sedang menunggu laporan daripada doktor tentang dua nyawa yang amat dia sayangi sambil menanti Syafiq, anak sulungnya.
“Umi.. apa yang dah jadi? Ayah ngan adik macam mana, umi?” tercungap-cungap Syafiq sambil bertanyakan tentang ayah dan adiknya kepada uminya. Namun, pertanyaannya tidak dijawab oleh Puan Syazana yang kelihatan tidak bersemangat. Syafiq terus dibelenggu dengan pelbagai soalan yang bermain dibenaknya. Tidak lama kemudian doktor yang memeriksa ayah dan adiknya keluar daripada bilik pemeriksaan.
            “Doktor, macam mana keadaan ayah dan adik saya..?” tanya Syafiq kepada doktor Hanafi dengan nada yang agak mendesak.
            “Sabar cik, sabar.. Ayah dan adik cik selamat cuma belum sedarkan diri dan berkeadaan agak lemah. Erm, boleh Cik dan Puan ikut ke bilik saya sebentar..? Mari!” kata doktor Hanafi.
“Emm..” Syafiq dan Puan Syazana hanya menurut. Kelihatan mereka begitu sugul. Setibanya di bilik doktor Hanafi.
“Doktor macam mana dengan ayah dan adik saya?”  tanya Syafiq ketika di dalam bilik doktor tesebut. 


BERSAMBUNG....
UNTUK MELIHAT SAMBUNGAN DARICERPEN INI ADA DI LINK INI...

*Alhamdulillah cerpen ini telah tersiar di akhbar Minda Pelajar , Berita Hariab pada 14 Ogos 2007...
*Sambungannya akan menyusul kemudian...insyaAllah...



No comments:

Post a Comment