Thursday 11 August 2011

25. Senyum Tak Perlu Berkata apa-apa...






 "SENYUM TAK PERLU BERKATA APA-APA.." Hmm.. pasti ramai yang pernah mendengar perkataan ini kan..senyum. bila kita sebut tentang senyum,  pasti kita terfikir ;
- senyum bila orang lain buat lawak
- senyum bila terdengar cerita lawak
- senyum bila terbuat lawak
- senyum bila teringat orang tersayang.

TAPI...

Cuba kita tengok-tengok semula.. bila kita di timpa musibah.. adakah kita mampu tersenyum? misal kata, kita dapat result peperiksaan. tak kisahla sama ada baik atau kurang memuaskan, apakah riak wajah kita?  marah? sedih? berduka? atau  TERSENYUM? atau buat2 tak tahu? jawapan itu pilihan pada teka teki wajah anda.. tapi tak mustahil kita sedih kalau dapat result tak brapa elok dan muka moyok ja..tapi usahlah  berpanjangan kemoyokannya., cuba rasionalkan akal, bisik pada hati..

"..ini hadiah dari Allah, UJIAN hadiah dari Kekasih Agung... yakin bahawa semua yang diberi-Nya ada hikmah yang penuh rahsia di sebaliknya. sesungguhnya Dia yang memberi ujian dan DIA jua penunjuk jalan.."


Nah... apa lagi, sebagai muslim sejati, usah segan, malu, malas atau keberatan menjamahkan anggota dgn dengan WUDUK, menganggkat tangan memohon doa dan bantuan, menjuadahkan malam dengan hidangan air mata keinsafan. usah malu dan kelu.. kerana manusia insan lemah yang sentiasa mengharapkan bantuan dan bergantung pada-Nya sentiasa..


Jadi..selepas ini usahlah menawarkan wajah masam pada pada sahabat2, usah menyambut alam dengan kemuraman, tapi hiasi dengan pacaran SENYUMAN seikhlasnya kerana Allah..


Tak perlu bayar pun untuk senyuman terindah. hanya senyum dan senyum..tapi janganlah senyum sorang2 ye..dikhuatiri org bersangka lain pula...



"..jadi senyumlah.... seikhlasnya kerana Allah...^_^.."

wallahualammm.....

No comments:

Post a Comment