Sunday 7 August 2011

22. Cerpen: Ayat Terakhir..(2)






 *sambungan daripada episod cerpen AYAT TERAKHIR (1)...selamat mambaca...



“Macam ni.. Encik Nazif cuma mengalami cedera ringan di bahagian kepala dan kaki kanannya..” doktor Hanafi menjelaskan keadaan pesakitnya iaitu ayah kepada Syafiq dan Syakira serta suami kepada Puan Syazana.
            “Ooo.. begitu.. erm, bagaimana dengan keadaan adik saya pulak doktor?” tanya Syafiq, sementara Puan Syazana hanya mendengar. Dia bagai hilang semangat untuk berkata-kata.
            “Emm, sebelum tu boleh saya tanya sikit? Sebelum ni adik Cik ada sakit apa-apa tak? Maksud saya sakit yang agak kronik.” Tenang sahaja Doktor Hanafi bertanya kepada Syafiq yang sejak tadi ingin tahu benar tentang adiknya. Tiba-tiba Puan Syazana bersuara...
“Tak ada, doktor. Cuma sejak akhir-akhir ni dia demam teruk dan selalu mengadu sakit kepala yang teramat. Tadi, selepas dapat panggilan daripada pihak polis yang mengatakan suami saya accident, saya terdengar suara dia memanggil saya. Tapi bila saya masuk bilik, saya tengok dia dah terlentang di lantai, doktor,” jelas Puan Syazana sambil menangis di bahu Syafiq.
            “Apa? Kenapa umi tak bagitahu fiq?” tanya Syafiq kepada Puan Syazana dengan terpinga-pinga.
“Umi tak nak kau susah hati, Fiq.. Maafkan umi, Fiq.” Termenung Syafiq sambil mendengar penjelasan ibunya.
            Sementara itu, Doktor Hanafi hanya melihat dan mendengar sahaja apa yang diperkatakan oleh dua beranak itu. Dia hanya berdiam diri seakan memahami keadaan mereka yang sedang rungsing. Seketika kemudian, Doktor Hanafi bersuara.
“Baiklah, macam ni, cik, setelah pihak kami membuat pemeriksaan ke atas adik cik, sebenarnya adik cik bukan sekadar demam biasa, tapi dia disyaki menghidapi penyakit yang lebih serius yang menyebabkan dia selalu pengsan seperti ibu cik katakan tadi,” kata Doktor Hanafi.
“Maksud Doktor?” tanya Syafiq.
“Erm, adik cik mungkin menghidapi cencer otak. Tapi itu hanya andaian kami sahaja melalui tanda-tanda yang dapat kami kesan. Keputusan sebenar belum kami terima. Mungkin dalam seminggu lagi keputusan dikeluarkan. Sabarlah cik. Berdoalah moga-moga adik cik terhindar daripada sebarang penyakit,” jelas Doktor Hanafi sambil cuba menenangkan Syafiq dan Puan Syazana yang kelihatan semakin bimbang. Seketika kemudian mereka pun beredar daripada bilik Doktor Hanafi dan terus ke wad Syakira kemudian ke wad Encik Nazif . Setibanya di wad Syakira, Puan Syazana terus memeluk tubuh anak tunggalnya sambil menangis di samping Syakira.


BERSAMBUNG




"..moga memberi manfaat pada sahabat2 semua...sambunagn cerpen ini akan menyusul kemudian..."
syukran...ilalliqa;..

No comments:

Post a Comment