Tuesday 19 July 2011

17. Usah Berasa TERASING...

Bismillahirrahmanirrahim..

"..Jika aku jatuh, hulurkanlah tanganmu kepadaku, bila aku bengkok, kau luruskanlah aku... Jangan kau asingkan diriku daripada kehidupanmu..."

JANGAN KAU ASINGKAN DIRIKU DARIPADA KEHIDUPANMU......

~Dipetik dari Buku Terasing, tulisan Hilal Asyraf~


Alhamdulillah hari ini diri yang penuh kelemahan terpanggil untuk mengongsikan sesuatu di ruangan blog ini..



TERASING...
Bila sebut tentang terasing, yang bermain difikiran kita adalah tersisih, terpisah dari sesuatu, tersendiri ( seorang  diri ), tidak dipeduli dan bermacam-macam lagi persepsi tentang terasing. Tapi tahukah kita TERASING  itu membawa satu maksud yang besar. namun maksud terasing yang telah di sampaikan oleh seorang penulis novel yang semakin meningkat namanya dalam menitikberatkan tulisannya dengan ilmu2 yang bermakna adalah lebih menjurus kepada seorang sahabat dan janji..

itulah konsep persahabatan di mana ukhwah yang terjalin itu kerana Allah semata2kan.. bila cubit paha kiri, paha kanan terasa,.bila sahabat di sekeliling kita tersilap jalan, kita harus bantu menjadi 'pemandu pelancong' untuknya agar dia tahu mana arah yang perlu dia lalui dengan benar,.

apa guna sahabat, andai hanya tahu melihat tapi tak mampu menegur setiap kesalahan atau kesilapan yang sehari2 kita buat. namun cara menegur haruslah tepat dan penuh hikmah. janganlah terus meluru dan menyerang dengan menghamun sekiranya kesalahan telah dilakukan secara sengaja mahupun tidak sengaja.,.kerana fitrah kehidupan, MANUSIA itu adalah pelupa..jadi itulah hikmahnya Allah ciptakan manusia untuk saling ingat-mengingati antara satu dengan yang lain. 

ibarat CUCUK UDANG. tidak akan kenyang perut sekiranya tiada tepung, air, garam, udang, minyak dan kuali...walhal besen atau mangkuk  yang dijadian perkakas untuk dijadikan sebagai tempat mencampurkan segala bahan2 tersebut pun perlu ada. jika tiada maka pastinya rasa 'cucuk udang' itu tiada cukup manisnya.. maka keenakannya akan sedikit terganggu..

jadi begitulah konsep ingat-mengingati antara sahabat dengan seorang sahabat. usah asingkan diri dengan kehidupan andai terasa diri itu lemah, usah asingkan diri dengan alam andai terasa diri di sisih..
Bijaklah memilih sahabat dalam mencari MARDHATILLAH ..

"Seorang mukmin adalah cermin bagi mukmin lainnya..apabila melihat aib padanya, dia segera memperbaikinya..
(HR. Al-Bukhari)


INGATLAH
"Sesungguhnya orang yang beriman itu bersaudara, maka perdamaikanlah dua saudara kamu yang bertelagah, dan bertakwalah kamu kepada Allah moga-moga kamu mendapat rahmat." 
(Surah al Hujurat 49:10)

DAN 

Sabda Rasulullah SAW :
"Tidak beriman seseorang kamu itu melainkan dia mencintai sahabatnya, sebagaimana dia mencintai dirinya..."
(Riwayat al-Hadis)


Akhir kata:

"Usahalah mencari sahabat-sahabat yang hatinya sentiasa terpaut pada-Nya...jika sudah bertemu, usahlah pula asingkan diri kalian dengannya tetapi bantunya andai dia tersungkur dalam mentafsir erti sebuah kehidupan..."


wallahualam....


No comments:

Post a Comment