Thursday 5 May 2011

3. Jom Tangkap Rama-rama...^_^




::::::::::::::::JOM TANGKAP RAMA-RAMA SAYANG!!::::::::::::::::

Aku termanggu di atas sebuah batu di tepi sungai. melihat sekeling dengan rasa penuh kesyukuran. Allah jadikan semua ni pasti ada hikmahnya yang penuh rahsia yang harus ditafsir oleh hati-hati yang sentiasa memikirkan keindahan ini...

tapi aku masih di sini menanti sesuatu, bagaikan buah tidak gugur! aku tercampak pada satu rasa yang kurang enak untuk dihadam. jauh sekali untuk di serap menjalar ke lautan nurani yang benar-benar ketandusan kini. Ujian apakah kali ini??

  "Terdengarlah kisah......seorang anak muda, yang termanggu sendiri memikir di tepi kali, hajat bercambah kian dimuntah, namun jiwa kosong mencari inti...." kedengaran sayup suara dari balik rimbunan seberang sungai.

'Siapakah pemilik suara itu?' monolog di hati

"izinkan saya bertnya siapakah gerangan di balik sana??"

"hai anak muda! akukah yang engkau cari?" tanya pendeta berbaju putih, berjambangh putih-lebat.

"Tuan kah pemilik suara tadi?" tunduk tanda hormat pada pendeta itu.

hanya tersenyum lalu bergerak menghampiri anak muda yang masih menundukkan kepalanya. lekas digenggam bahu anak muda itu lalu disuruhnya duduk bersebelahannya.

"wajahmu kusut wahai anak muda..apa yang kau fikirkan?" membuka bicara

"aku memcari sesuatu..yang selama ini amat aku tagihkan..berbagai cara aku sudah lakukan..semuanya aku dah cuba, namun semuanya tak berjaya menemukan aku pada apa yang menjadi ketagihan padaku.." air mata mula menjamah pipi anak muda itu. pendeta itu hanya tersenyum.

"apa yang kau tagihkan wahai anak muda?" soal pendeta.

"Aku ingin bahagia!"

mengucap lembut kepala anak muda itu, lalu pendeta itu menarik nafas panjang. 
"Kau ingin bahagia?"
"ya. aku igin merasa sisa bahagia..tenang dalam dakapan cinta-Nya" jawap anak muda itu.

"mari!" dipimpin anak miuda itu duduk di tepi sungai yang mengalir permai.

"Kau ingin mencari kebahagiaan. bukan?" pertanyaan itu hanya dibalas dengan anggukan lemah.

"di sana kau akan temui kebahagian itu, insyAllah...! pergilah..tangkapkan aku seekor rama-rama yang menjdi idaman kau..bawa kepadaku" pinta pendeta itu.

mulanya anak muda itu enggan, namun setelah dia berfikir sejenak, dia membuat keputusan, untuk menamatkan rasa hatinya itu andai tidak berjaya apa yang dipinta pendeta itu.

lekas dia berlari ke taman yang dikatakan oleh pendeta itu. dia terkejar-kejar. sekali dia menghampiri rama-rama itu, belum sempat dia menangkapnya, rama-rama itu terus terbang.

"rama-rama!mpasti kali ini akan kudapatkan kau!" gerammnya memuncak..sekian lama dia berkejar mendapatkan rama-rama itu, namun masih tidak juga berjaya.

habis semua dia harung, semak, samun, ranting kayu semua dipijak, disepak..

"anak muda! sudah la tu.. berehat lah dulu.. kau kepenatan." arah pendeta itu sambil bergerak berlahan- menghampiri anak muda itu. terdapat beberapa ekor rama-rama yang berterbangan manja di sisi pendeta itu.

"inikah caramu mendapatkan kebahagiaan yang menjadi ketagihanmu selama ini?" tanya pendeta itu mematikan langkah pemuda tersebut.

"habis semuanya kau rempuh, rosak segala ciptaanNya kau tak peduli...bukan itu caranya wahai anak muda..."

"pap!"ndalam genggaman pendeta itu ada seekor rama-rama yang indah berkepang biru,

"lihat! mudah kan? gunakan kekerasan tak ada untungnya..bijaklah dalam membuat strategi wahai anak muda,...lihat, setelah rama-reama ini dalam genggaman ku, indahnya ciptaan-Nya dapat membahagiakan aku..."kata pendeta itu. pemuda itu hanya sepi tanpa bicara.

~tamat~

begitulah sebuah kisah dan teladan hari ni yang ingin saya sampaikan pada pembaca-pembaca yang sempat menyinggah kelaman blog saya.. bukan ingin menyindir mahupun mencuit sesiapa, tetapi sebagai pesanan buat diri yang lemah ini juga buat sahabat-sahabat juga..

jangan kerana sikap tidak sabar kita, apa yang kita impikan selama ini tak ketemui hinggalah kesudah. tapi atur strategi, bina jati diri. gunakan kebijaksanaan yang dikuniakan untuk mencapai segala hajat di hati...jangan gunakan kekerasan dan paksaan dalam memastikan keinginan dikecapi..

wallahualam...sekian saja untuk hari ini....

ingin saya kongsikan hadis ini:
Rasulullah SAW bersabda:"Keutamaan seorang muslim alim(berilmu) di atas seorang ahli ibadah bagaikan keutamaanku atas seseorang yang paling rendah diantara kamu. sesungguhnya penghuni langit dan bumi, bahkan semut yang di dalam lubagnya dan bahkan ikan, semuanya berselawat kepada orang yang mengajarkan kebaikan kepada orang yang lain.." (HR Imam Tirmidzi)


"...ingtlah kebahagiaan itu harus kita gali dengan penuh berhati-hati dan bijak agar kebahagian itu mampu kita laksanakan di hati dengan penuh nikmat yang lama bukan sebentar....."

~..asif jiddan andai ada kesilapan..mohon tegur....~







 



No comments:

Post a Comment