Friday 27 May 2011

10.


Assalammualaikum sahabat-sahabat...seperti yang di janjikan ana akan kongsikan asas panduan berUSRAH yang kedua... tapi sebelum itu ingin ana kongsikan serba sedikit tentang pengalaman ana sepanjang hari ini pada 27 Mei 2011..aga letih meniti hari ini..

Pagi-pagi lagi sudah bersiap untuk menjemput adik tercinta pulang ke rumah...hmm sepanjang perjalanana ana dapat melihat keindahan Allah yang sangat menarik...hinggakan terlena tanpa disedari..subhanAllah...keletihan menanggung ujian-Nya..sakit yang datang secara tiba-tiba menduga tahap kesabaran yang tinggi...tekak juga sakit Allahuakhabr...moga dipermudahkan segalanya...amin..

hmm baiklah..jom kita kaji Asas Panduan USRAH yang kedua seperti yang ana janjikan..moga2 ilmu ini beri manfaat pada diri ana dan semua pembaca..wallahualam....salam perkongsian...dan moga tarbiyah islamiah terus mengufuk di jiwa2 kita dgn istiqomah..amin..

Kedua:
Kandungan usrah juga, antara lain perlu memberi tasawwur atau gambaran yang benar dan menyeluruh bahawa Islam adalah satu sistem hidup (Nizamul Hayat) atau ad-Deen yang sempurna. Perlu ditegaskan sesungguhnya, bahawa Islam adalah petunjuk (Huda) yang paling benar untuk keselamatan dan kebahagiaan hidup manusia.

Firman ALLAH TA'ALA mafhumnya:
"Katakanlah sesungguhnya petunjuk ALLAH itu, sebenar-benar petunjuk (untuk manusia)."
(Surah al-Baqarah : 120)




"...titipkan rasa kasih dalam halaqoh ilmu agar kerinduan itu terubat dengan KASIH dan SAYANG dari-Nya......penuhi masa itu agar segala kesakitan itu terubat di jalan-Nya....wallahualam..."



*sambungannya akan menyusul kemudian...


asif jiddan andai ada sebarang kesilapan...mohon tegur dan perbetulkan andai ada kesilapan...


........sekian , syukran ala kullihal..ilalliqa'...wallahualam.......



No comments:

Post a Comment