Wednesday 4 May 2011

1. ASRAR ITU INDAH


Pertama dan selamanya..bersyukur kehadrat illahi kerana memberi saya kesempatan berkongsikan sesuatu tentang ASRAR ITU INDAH..

moga cerita ini akan memberi panduan kepada semua yang membaca blog saya...

"Aku dah berkenan sangat kat gadis tu la amir."kata ammar bersungguh-sungguh.
"ko dah bagtau dia?? kau ni dah angau la..." pertanyaan amir sepi tanpa sebarang balasan.
"aku tanya ni. ko dah bagitau ke gadis idaman ko tu tentang hasrat ko..mak ayah ko dah tahu?" kali ini badan ammar digoncang sedikit oleh amir yang geram dengan sahabatnya yang asyik angau dengan gadis idamannya..

"eh kau ni jangan la tolak-tolak. aku dengar la.. aku dah bagitau dah gadis tu..cuma orang tua aku belum tahu lagi...aku takut la..ko tahu kan aku bukannya biasa bab-bab macam ni." ammar cuba membela diri.

"elah tak biasa...yela memangla ko tak biasa tentang ni..kalau ko biasa pelik je la kan." sindir amir

"ko sedar tak yang ko ni dalam perhitungan?
"aku cakap dengan ko ni!!" suaranya ditinggikan sedikit bagi mendapat perhatian ammar yang asyik dengan perasaannya.

"maksud ko?"tnya ammar

"ko tahukan dia macam mana. jangan usik hati dia Mar..dia tu baik..kalau ko betul-betul nakkan dia, pergi jumpa orang tua dia..orang tua kau tu bagitahu juga...faham" terang amir

"tahu tak ko dah menduakan cinta ko?kalau ko terus macam ni?" persoalan itu dijolokkan kepada telinga ammar. ammar tersentak!

"ehh ! bila masa pula aku duakan cinta aku ni...aku setia ok...ko jangan main-main dengan aku Mirr..." ammar mula tersentak

"ko pernah tak dengar satu penyataan ni...KEKASIH AGUNG MENCEMBURUI KITA" 
ko faham apa yang di maksudkan pernyataan tu??

ammar hanya menggelengkan kepala tanda tidak mengerti.

"hmm..macam ni...apa yang ko rasa kalau seharian ko tak mesej 'dia'? tanya amir

"aku rasa tak tenteram Mir.,rasa rinduuu...!" ada senyuman di hujung katanya.

"oo... itulah yang ko tahu..rindu..rindu..rinduu...ishhh..sah budak ni angau!" sambil menarik nafas panjang, amir menyambung semula apa yang terputus.

"tapi kan bila ko tak buat sesuatu ni , ko rasa apa ye?? rindu tak??" 

"buat apa?ko ni merepek la...!" ada sedikit berang di hujung persoalannya

"hmm apa rutin harian ko yang wajib ko buat?kalau ko tak laksanakan ko rindu tak??"tanya amir bertubi walaupun dia mula patah semangat untuk meneruskan perbualan dengan sikap ammar.

"maksud ko??" ammar kebingungan

"ish ko ni...SOLAT LA....kewajipan yang harus dilakukan..itu pun tak leh jawap ke?" geram amir cuba dikawal

"ohh,..hmmmm" ammar tunduk. malu. dia bagai ditampar badai yang memeritkan landai pipinya.

"ko pernah tak rasa rindu pada-Nya? ko tahu, DIA amat mencemburui hamba-Nya yang lalai dengan cinta yang haram.. macam ko la ni...! faham..." amir mula bercanda tak mahu suasana tegang menggigit rasa.

"ammaar sedar lah..aku bukan nak hasut ko supaya jangan bercinta...memang itu semua fitrah manusia yang normal. tapi kita sebagai manusia ni haruslah mengawal semua rasa tu...jangan terlalu ikutkan hati..kita ada agama..kita ada panduan...kenapa kita tak mahu ikut panduan yang dilandaskan dalam islam.." air mata ammar mula membasahi pipinya perlahan-lahan.. amir empati dengan keadaan sahabatnya itu. dia tahu sahabatnya itu tidaklah cetek tentang agama, malah lagi hebat.. tapi Allah memilih dia untuk menerima ujian ini..

"Mir. terima kasih kerana ingatkan aku semua ni sebelum aku lagi terus terhanyut dengan fantasi aku yang gila ni,,,Allah lebih berhak menerima rindu aku kan Mir...sedang dia aku belum pasti sama ada benar pelengkap cinta aku atau bukan...."

'Ya Allah, aku telah mengundang murka-Mu ..,,,ampuni aku ya Allah...."


kisah ni tidak ada kena mengena dengan yang masih hidup atau pun telah meninggal dunia...hanya sekadar ilham yang ingin diperkongsikan pada sahabat-sahabat semua..moga meberi manfaat...

pesanan buat kaum ADAM...

"..andai hatimu telah tercuit dengan cantiknya diriku, usahlah kau dekatiku, andai tercuitnya hatimu kerana indahnya tutur kataku yang kau kira lembut, jauhkan dirimu denganku, andai tercuitnya hatimu kerana hartaku, jangan sekali-kali kau memasang niat untuk menghampiriku, kerana andai kecantikkanku pudar, pasti kau akan pergi meninggalkan ku, andai tutur kataku mengguris hatimu, pasti kau menjauhiku, pergi mencari yang lain, dan andai hartaku habis, pasti kau berhijrah meninggalkan ku sendiri,. sedang diri ini tidak sanggup untuk ditinggalkan saat cinta kerana-Nya mula bersemi di sanubari...ku mohon agar cintaiku sekadarnya, datangiku kerana AGAMA DAN ILMU yang ada padaku...."

wallahualam....sekian sahaja..ilalliqa'...


2 comments:

  1. ishh jgn la tersa..tu hanya cerita la encik BELAKANG GARISAN PENA... ana koingsikan ja...asif jiddann tak ada kena mengena pun dgn yang hidup atau yang mati....asiffff

    ReplyDelete