Thursday 5 May 2011

4.~..Fadhilat Surah AL-KAHFI..~

Assalammualaikum sabahat-sahabat hari ini...Alhmdulillah pada pagi Jumaat yang indah lagi mulia ni ana berkesempatan untuk berkongsikan serba sedikit tentang FADHILAT-FADHILAT MEMBACA SURAH AL-KAHFI pada hari Jumaat..

Pasti kita sering tertanya-tanya, tentang apalah sangat nak baca Surah Al-Kahfi ni pHari Jumaat? pasti pernah terlintas di fikiran sahabat-sahabat tentang itu semuakan... Manusia memang begitu, termasuk diri ini juga...Jadi apa kata kita bongkar bersama-sama apa ASRAR di sebalik Membaca Surah Al-Kahfi di pagi Jumaat yang indah ini... Andai tersilap mohon sahabat-sahabat tegur..dan andai ada kekuranga mohon di tambahkan moga rantaian ilmu itu tidak terputus...!




.....:::Fadhilat-fadhilat Surah Al-Kahfi::::.......

1. Ahmad berkata: "Saya mendengar Al-Baraa'u Ibnu Aazib berkata:" Seorang lelaki telah membaca surah Al-Kahfi, dan dalam rumahnya ada seekor binatanhg(kuda), maka diberitahunya kepada Nabi(SAW)."

Baginda bersabda""Adakah Sifulan membaca Al-Quran? Sesungguhnya itulah ketenangan yang turun ketika Al-qura dibaca atau keterangan turun untuk Al-quran."

(Hadith soheh.Riwayat oleh Shukbah)



2. Imam Ahmad berkata:"Daripada Abi Darda' daripada Nabi(SAW), baginda telah bersabda:"Sesiapa menghafaz sepuluh ayat daripada permulaan surah Al-kahfi. Maka terhindar daripada Al-Dajjal." 
(Riwayat Muslim, Abu Daud, Al-Nasa'i, Al-Tarmizi daripada Qatadah)


3. Daripada Al-Tirmizi, sesiapa menghafaz 3 ayat daripada permulaan surah Al Kahfi,
Imam Ahmad berkata:"Daripada Abi Al-Darda'i, Nabi (SAW) bersabda:"Sesiapa membaca sepuluh ayat akhir daripada surah Ak-Kahfi, maka terhindar daripada fitnah Al Dajjal..
(HR.Muslim dan Al-Nisa'i)

4. Daripada Muza Ibnu Anas Al Juhani daripada bapanya daripada Nabi Muhammad SAW bersabda:" Sesiapa membaca awal surah Al Kahfi, maka baginya cahaya daripada kepala hingga kakinya dan sesiapa yang membaca keseluruhannya, maka jadilah beginya cahaya antara langit dan bumi."
(HR.Ahmad)


5.Daripada Umar berkata: Nabi SAW telah bersabda: "Sesiapa yang membaca surah Al Kahfi pada hari Jumaat, maka bersinarlah cahaya daripada bawah kakinya hingga ke langit. Untuknya cahaya dihari kiamat dan diampunkannya antara dua Jumaat."
(HR.Ibnu Katsir.)


6. Daripada Abi Said Al Khudri berkata:
"Sesiapa membaca surah Al Kahfi pada hari Jumaat, maka dihamparkan (disinarkan) untuknya daripada cahaya antara dia dan bait Al Atiq."
(HR.Ibnu Katsir.)


DI PETIK DARI BUKU AMALAN SURAH-SURAH PILIHAN TULISAN HAJI JOHARI HAJI ALIAS..


Moga Perkongsian pada hari ini dapat merungkai segala kekeliruan tentang apa yang menjadi kemusykilan pada minda kita yang telah bertapak sekian lama. berbaharu ilmu kita setiap hari selagi punya kesempatan untuk menghisap manisnya madu ilmu sebagai bekalan DI SANA..WALLAHUALAM...

~SEKIAN~

"..Permata ilmu itu akan terus berkilau jika pemiliknya tahu bagaimana caranya membeli POLISH untuk memastikan permata dalam 'jiwanya' akan terus berkilau bagi menyuluh JALAN PULANG.."

SALAM PERKONGSIAN DARI SITI ATIQAH BINTI MOHD SAID

No comments:

Post a Comment