Thursday 26 May 2011

9. ~..10 Perkara yang Perlu di perhatikan ketika BERUSRAH...~

9


Assalammualaikum w.b.t... hmm subhanAllah pada hari ini langit mendung sahaja..moga semuanya dalam keadaan sihat-sihat sahaja dalam lindungan-Nya dan ummiku selamat sampai ke destinasi...amin... :)  

Tajuk hari ini adalah Jom Usrah... kenapa ana bawakan tajuk ini..kerana pada zaman 'moden' ini ramai di kalangan kita yang hampir melupakan aktiviti ni...ana bukanlah pelajar dari sekolah agama mahupun aliran agama, cuma terpanggil untuk berkongsi dan membongkar apa itu USRAH yang sekarang ini semakin dilupai...( ana juga masih belajar untuk berkecimpung dalam USRAH, insyAllah )

                                                                  Jadi apa itu USRAH?

USRAH dari segi bahasa adalah keluarga

Dari segi istilah ialah satu program tetap yang dianjurkan oleh kumpulan yang beriman dan bekerjasama untuk memahami dan menghayati Islam.

Bilangan anggota : Terhad ( 4-5 orang)


Tempat : Di rumah anggota secara bergilir-gilir atau di Masjid atau du Musallah atau di tempat-tempat yang difikir sesuai.


Dipetik daripada buku : BEBERAPA PANDUAN ASAS USRAH DAN HARAKAH
Oleh : YA'QUB MUHAMMAD HUSSIN

Proses Usrah di ketuai oleh Naqib(lelaki) atau Naqibah(perempuan).
Selain dari naqib/naqibah sebagai satu tunggak yang penting dalam menjayakan usrah, kandumagn usrah atau Manhaj Usrah juga memaninkan peranan yang besar. Ia bukan sahaja meyumbang kepada proses menambahkan ilmu pengetahuan tetapi membina fikrah dakwah, harakah dan organisasi.

Oleh itu, selain menyediakan skema ilmu ia juga haruslah berperanan dalam membentuk watak dan pemikiran Muslim, Mu'min, Muttaqin dan Multazim.
semua ini haruslah dibentuk agar kehendak-kehendak dan cita-cita gerakan Islam ditepati.

Terdapat 10 perkara yang perlu diberi perhatian ketika menjalankan aktiviti USRAH ini. tetapi hari ini ana ingin kongsikan satu per satu agar rantaian ilmu itu dapat dihadami dan terus mengalir ke dalam hati setiap hari dan setiap hari juga kita peroleh sesiatu yang bermakna..insyAllah...





PERTAMA :
Pada dasarnya mestilah ditegaskan bahawa Islam dan ajarannya adalah bersumber dari Kitab Suci al-Quran dan Hadith Nabi s.a.w, sebagaimana yang difahami dan diambil dari para 'ulama' yang mu'tabar, yang thiqah, 'adil dan dipercayai di sepanjang sejarah ummah. Dalam usaha memahami sudut-sudut penghayatannya yang menyeluruh,maka panduan daripada Sirah Nabawiyyah dan para sahabat serta perjalanan Salafussoleh mestilah dijadikan rujukan.


Dalam segala keadaan, kandungan yang dibawa oleh para naqib/naqibah mestilah menjurus kepada penghayatan ajaran al-Quran dan as-Sunnah yang meliputi seluruh bidang kehidupan.

Sehubungan dengan itu, bergerak dalam usrah haruslah berpandukan Al quran dan Sirah Nabawiyyah agar hidup terpandu dan punya arah..wallahualam...


P/S: MOGA PERKONGSIAN HARI INI AKAN MENAMBAH KERINDUAN PADA JALAN-JALAN DAKWAH SEKALIGUS MENGERAKKAN DAKWAH BERSAMA...

"...Rantaikan rasa cinta itu pada arah dan tujuan yang benar agar nikmatnya akan terasa pada setiap nafas yang terhela...dalam rahmat-Nya sentiasa,,,wallahualam..."

asiff jiddan ala kullihal ( Mohon maaf atas segalanya ) andai tersilap kata..mohin sahabat-sahabat tegur andau ada kesilapan..

*sambungannya akan menyusul..insyALLAH...

~..............sekian sahaja buat hari ini...........~ 
  








No comments:

Post a Comment